Mango is – cremet, lækker og sund

Kan is være sundt? Ja, det kan det i hvert fald.

Denne lækre, cremede mangois er ægte anti-inflammatorisk. Den er både sukker- og mælkefri og fyldt med kostfibre, antioxidanter, vitaminer og mineraler.

Den er også lynhurtig at lave. Så prøv den 😀

2 portioner:

– 2 frosne modne bananer i mindre stykker
– En ½ pose frossen mango (ca. 125 gr.)
– En ½ dl. usødet mandelmælk (eller anden plantemælk)

Lad de frosne frugter tø op i ca. 15 minutter. Kør herefter det hele i en foodprocessor eller kraftig blender indtil det bliver en luftig cremet masse. Servér med det samme med lidt mynte som pynt.

Tip 1: Tilsæt 1 spsk. usødet peanutbutter. Så får isen en endnu mere cremet, nøddeagtig smag.

Tip 2: Du kan godt fryse isen, men det kræver, at du rører i den jævnligt, indtil den er frossen, da der ellers dannes iskrystaller.

Bonusinfo om banan:
Banan indeholder mange kostfibre, bl.a. pektin der kan hjælpe med at reducere mængden af det skadelige LDL-kolesterol. De indeholder også meget C-vitamin, B6 vitamin og gode mineraler som kalium og magnesium. Og så indeholder de tryptofan, der er vigtigt for både vores humør og vores søvn.

Bonusinfo om mango:
Mango indeholder masser af C-vitamin og indeholder desuden store mængder A-vitamin, der bl.a. er vigtigt for vores øjne, hud, hår og negle samt vores immunforsvar. Selv om mango er en sød frugt, påvirker den ikke vores blodsukker særligt meget, måske på grund af dens høje fiberindhold. Undersøgelser har vist, at det er den tropiske frugt, der påvirker vores blodsukker mindst.