Pandekager – på den sunde måde

Septemberhygge med friskplukkede brombær og lækre bananpandekager 😍

Pandekagerne smager sødt og lækkert, men du kan spise dem med helt ren samvittighed. De indeholder ikke sukker, men kun bananer, æg og glutenfrit havremel.

De er sunde hele vejen igennem, specielt når du topper dem med friske bær, som er fyldt med C-vitamin og andre antioxidanter.

Bananpandekager:

– To overmodne bananer
– 3 æg
– 2-3 spsk. glutenfrit havremel (fås i de fleste supermarkeder)

Topping: Friske bær og rå kokoschips (fås i Helsekosten)

Tip:
Tricket til at få pandekagerne søde, uden at bruge sukker, er de overmodne bananer. Jo mere modne de er, jo sødere bliver det 😊

Bonusinfo om bananer:
Bananer er fyldt med vitaminer som B og C-vitamin og indeholder mange mineraler, ikke mindst kalium der er kendt for at have blodtrykssænkende effekt. De indeholder også meget fiber (pektin), som er godt til fordøjelsen, samt meget tryptofan – en aminosyre, som vi bruger til at danne serotonin (lykkehormoner) og melatonin (søvnhormoner)

Bonusinfo om brombær:
Brombær er også de rene vitaminbomber og indeholder som alle mørke bær masser af antioxidanter, der beskytter os mod stress og skadelige stoffer. Derudover indeholder de planteøstrogener, der har en god effekt på PMS og hedeture.

Gulerodsuppe der giver varmen

Gulerødder er godt for øjnene, har min mor altid sagt – og det har din mor nok også 😊 Men det er ikke det eneste, de er godt for. Gulerødder er også med til at holde huden sund og smuk, og så er de fyldt med antioxidanter, som beskytter dine celler mod skadelige stoffer og styrker dit immunforsvar.

Spis derfor masser af dem, for eksempel i denne lækre gulerodssuppe. Den er lidt spicy, men varmer godt i denne halvkolde tid 😬

– 7 gulerødder
– 2 søde kartofler
– 2 løg
– 2 spsk. friskrevet ingefær
– 3 tsk. tørret gurkemeje
– Olivenolie
– 2 bouillonterninger
– 1 liter vand
– 1 dåse kokosmælk
– Frisk eller 1 tsk. tørret timian
– Salt og peber

Skræl grøntsagerne og skær dem i mindre stykker. Riv ingefæren. Svits alle grøntsagerne i en gryde sammen med gurkemeje og ingefær. Tilsæt vand og bouillonterninger og kog i ca. 20 min. Blend med en stavblender og tilsæt kokosmælk og timian. Smag til med salt og peber – og lidt chili, hvis du vil have den endnu mere spicy 😅

Persille – mere spændende end man tror!

Jeg har altid syntes, at persille var lidt kedeligt. Noget man brugte i persillesovs og som pynt på kogte kartofler – og det var så det.

Men det passer jo slet ikke! Persille er faktisk utroligt næringsrigt, fyldt med både A-, C- og K-vitamin, som bl.a. er godt til knoglerne. Det indeholder også klorofyl, der virker udrensende og hjælper kroppen af med affaldsstofferne. Desuden giver det frisk ånde, og det er jo værd at tage med 😀

Persille smager fantastisk sammen med stegte og grillede grøntsager. Det er også lækkert i salater – f.eks. i blomkålssalaten fra mit tidligere opslag eller i en salat med quinoa, mynte og andet grønt.

Desuden kan du lave den lækreste pesto med persille. Her er en anti-inflammatorisk/vegansk udgave uden ost. Det lyder måske lidt kedeligt, men den smager virkelig godt:

– 2 bundter persille
– 1 hvidløgsfed
– 1½ dl. god jomfruoliven
– 1 spsk. citronsaft
– 50 gr. cashewnødder
– 50 gr. solsikkekerner
– Havsalt

Blend og smag til. Spis på groft brød eller til pasta (fuldkorns- eller bønnepasta selvfølgelig 😊)

Hyben – en powerfood

Så er det hybensæson! Skynd dig ud at plukke, for hyben er en rigtig powerfood.

Den indeholder mere C-vitamin end noget andet frugt og grønt – ca. 840 mg.pr. 100 gram. Det er ca. 5 gange så meget som rød peber, 7 gange så meget som broccoli og hele 13 gange så meget som en appelsin.

Rens og frys dem, så har du til nogle lækre smoothies som den her, der er guf for dit immunforsvar, dine knogler og led – og super godt til huden og at modvirke rynker 🙂  

  • En stor håndfuld rengjorte
    hyben
  • Et økologisk æble
  • Ca. 2 cm frisk ingefær
  • Mynte
  • 2 spsk. hørfrøolie
  • Ca. 1 dl. mandelmælk eller anden
    plantemælk
  • Ca. 1 dl. æblejuice

Lidt bonusinfo om hyben:

Hyben har et rekordhøjt indhold af C-vitamin og indeholder desuden godt med A- og E-vitamin, kalium, calcium og jern. De er gode til at styrke immunforsvaret og til at modvirke inflammation i kroppen – for eksempel er hybenpulver populært blandt gigtpatienter til at modvirke ømme og stive led. Hyben (C-vitamin) styrker også dannelsen af bindevævet, så det er meget vigtigt for huden og mod rynker.

Kilder, bl.a.:

Mit krydderurtebed – og lidt om salvie

Får du brugt dine krydderurter? Jeg ELSKER mine, og jeg køber en masse hvert år – men de har mest været til pynt, da jeg var i tvivl om, hvad jeg skulle bruge dem til 🤔

Så nu har jeg undersøgt det nærmere. Både hvad de kan bruges til, og hvilke egenskaber, de har. Og wow – det er jo en hel helsekostbutik, jeg har i haven!

Tag for eksempel den højeste plante i mit bed, som er en ananassalvie. Som alle salvieplanter er den nærmest et mirakelmiddel i forhold til hedeture. Salvie er også kendt for at virke blodsukkerstabiliserende og kolesterolsænkende. Den bliver desuden brugt til fordøjelsesproblemer og mod uren hud, da den sikrer en bedre fedtfordøjelse.

Ananassalvien smager faktisk af ananas, så jeg bruger den i smoothies, frugtsalater og i te (lad den trække ca. 10 min.). Den smager også godt til kylling og sammen med bagte grøntsager (det gør den almindelig salvie også).

Og så er den nem at få til at gro! Selv for mig, der ikke ligefrem er kendt for mine grønne fingre 😅

Hvis du vil vide mere om krydderurter, så følg med her og på min Instagram profil, hvor der kommer endnu flere opslag: mariannelangvad_spisdigfrisk

Kilder, bl.a.:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4003706/